sobota, 6 kwietnia 2013

Ciasteczkowo...

              Dziś, już po pieczeniu i zajadaniu rogalików jeszcze gorących ze szklanką zimnego mleka, mój syn pokazał mi zauważone przez okno bociany!!! Osiem pięknych bocianów krążyło nad pobliską rzeką, zwiastując długo oczekiwaną w i o s n ę!! Ja od dawna czekam na jakieś zwiastuny wiosny, i jeszcze ani bocianów, ani pączków liści, ni jaskółek, ani przebiśniegów - nic, totalnie nic nie widziałam. Mhmhm, pojechałam z tą kolejnością, oczekiwać na równi jaskółek i przebiśniegów... Mniejsza o kolejność, są bociany!
              A mnie dziś wzięło na pieczenie i były maślane kruche z nutą cytryny oraz krucho-drożdżowe z marmoladą.


Maślane są tradycyjne, z ciasta, które jest idealne na spody i świetne jako samodzielne ciasteczka. Właśnie na takim spodzie piekłam mazurka na tegoroczną Wielkanoc.
  • 30 dag mąki
  • 20 dag masła
  • 10 dag cukru pudru
  • 3 żółtka
  • skórka otarta z cytryny
Wszystkie  składniki zagnieść i schłodzić ciasto przez godzinę w lodówce. Wykrawać kształty ciastek i piec w 200 *C ok 10 minut. Posypać cukrem pudrem.


Poniżej są krucho-drożdżowe, nie tylko rogaliki, bo i pierożki ;)Przepis pochodzi głownie z bloga Moje Wypieki.
  • 250 ml smietany 18%
  • 6 dag drożdży swieżych
  • łyżka cukru
  • 3 szklanki mąki
  • kostka masła
  • łyżka cukru
  • marmolada lub dobra, niewypływająca konfitura
  • cukier puder do posypania
Śmietanę lekko podgrzać. Drożdże rozetrzeć z cukrem, dolać do śmietany, odstawić do wyrośnięcia.
Mąkę posiekać z cukrem i masłem, dodać rozczyn, zagnieść ciasto, odstawić na godzinę lub na noc do lodówki. Zagnieść ponownie, odrywać po kawałku i rozwałkować na okrąg -podzielić na 12 części, na podstawę trójkąta kłaść marmoladę i zwijać w rogalik. Można również wycinać koła i nadziewać jak pierogi.
Piec 20 minut w 200*C.
Posypać cukrem pudrem.





2 komentarze:

  1. Ale u Ciebie słodko, tyle ciasteczek, rogalików...

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale smakowicie to wszystko wygląda!!! Dobrze, że nie czuję zapachów bo nie dałabym rady wytrzymać :)

    OdpowiedzUsuń